Fierbinteanu canta demult, canta fusion, spre experimental pop, cu elemente de electronica, si, cel putin pentru autorul blogului, au intrat in radar odata cu castigarea concursului de remixuri la Dvorak, organizat de Centrul Ceh (din pacate piesa nu mai este pe soundcloudul institutiei, asa ca cereti-o daca vreti sa o ascultati). Si mai cu seama cu ocazia participarii la unul dintre evenimentele simultane desfasurate in Bucuresti la Centenarul Cage inchipuit de Sambata Sonora.
Cristian apare pe scena si in proiectul Plurabelle, si as zice ca e foarte ironic, si autoironic si ludic si spontan si hiperbolic, atat in muzica cat si in realitate (desi inca nu ne-am cunoscut personal). O sa pastrez insa toate calificativele pentru recenzia albumului The beauty of music pe care l-am primit prin posta si care, ca sa zic doar putin, e o mare surpriza din toate punctele de vedere (in primul rand pentru ca mi-a parvenit ambalat frumos in tipla, lucru care nu mi s-a mai intamplat de cand eram mic!)
Cristian a raspuns intrebarilor din chestionarul trimis pentru articolul cu independentii din Dilema. Cu un trademark propriu, Fierbinteanu style.
1. Ce arie de
expunere ai in prezent si spre ce tinzi (local, national, european,
international)? In ce locuri concertezi de obicei si unde ti-ar
placea/ti-ai dori sa fii invitat sa participi?
Aria de expunere
este destul de mica, sublocala. As vrea sa ajung la una cat mai mare,
dar pentru asta e nevoie de 2 lucruri: muzica buna si management bun.
Eu nu pot decat sa incerc sa ma ocup de prima parte. Am cantat de
doua ori in Control, de cateva ori la Green Hours, de doua ori in
Praga (cat de bine a fost!) si de doua ori la Street Delivery. In
rest, cluburi si galerii mici (unde e superb, bineinteles).
2. Cum ai
ajuns sa intri in circuitul muzical in care evoluezi in prezent?
E mult spus
circuit muzical. Am ajuns sa cant in locurile acestea dand cateva
mailuri si un link catre o inregistrare decenta. Domnii de acolo au
fost atat de politicosi incat au spus "Dom'le, suna OK, hai".
3. Cum iti
promovezi muzica si cum te promovezi ca artist? Descrie te rog toate
canalele si mijloacele folosite, de la cele formale (comunicate
presa, agentii PR etc.) la cele informale (fb, bloguri, twitter,
myspace etc.).
Raspunsul corect
si sincer la intrebarea "Cum iti promovezi muzica si cum te
promovezi ca artist?" este, in cazul meu, "nicicum".
Sigur, am pus cateva cantece pe fierbinteanu.com,
facebook.com/fierbinteanumusic, pe youtube.com/user/fierbinteanu
- dar asta face oricine si nu e suficient. Consider ca un manager bun
si dedicat, care are multe relatii formale si mai ales informale,
poate face minuni apropo de promovare si de succesul oricarei
intreprinderi artistice. Iar daca artistul e bun, cu atat mai bine. E
o banalitate ce am spus, dar este adevarat. Asa functioneaza domeniul
asta. Eu nu sunt un manager, absolut deloc. Am nevoie de un manager
la fel de bun la manageriat pe cat sunt eu de bun la muzici - nu e o
lauda, e constatarea unei lipse. Rezultatul ar fi briliant, va
asigur. As fi un Anthony and the Johnsons al Carpatilor. Revenind,
subliniez si semnalez public in cazul meu lipsa unui manager.
4.
Albumele/piesele tale au fost publicate prin intermediul unor case de
discuri sau indendent sau in regie proprie? Care e aportul adus de
networkul de productie si de distributie in care evoluezi muzicii pe
care o faci?
Raspunsul este:
"atat de independent incat putem spune ca inca nici nu au fost
publicate". In cele cateva cazuri in care oamenii au ascultat in
masina cate un disc facut cadou reactiile au fost foarte frumoase.
Numarul de accidente auto a scazut drastic. Dar, din nou, promovarea
nu e domeniul meu. Si nu se poate vorbi despre "aportul adus",
e gresit.
5. Consideri
ca expunerea ta unui public mai larg ar fi sau nu benefica pentru
evolutia ta ca artist? Poti sa argumentezi pozitia ta?
Pai e normal sa
fie benefica expunerea catre un public cat mai larg. Da, cu cat mai
multi spectatori, cu atat mai bine. Reactiile sunt mai multe,
impactul este mai mare. Sau, de ce nu, esecul mai rasunator. De
fiecare data cand au venit multi oameni reactiile au fost foarte
bune, pentru ca am cantat cu pofta. Lucrurile sunt simple: daca
publicul intelege si apreciaza, sta si aplauda. Si, eventual, vine si
data viitoare. Daca nu intelege despre ce e vorba, daca este de
parere ca esti slab, pleaca. E simplu si dur. Dupa cel mai recent
concert din Control, unde lumea a parut a avea o reactie chiar buna,
s-a scris pe bloguri despre mine, deci expunerea este benefica
6. Ce inseamna
pentru tine artist independent si muzica independenta? Care este
relatia acestora cu undergroundul si cu mainstreamul?
Artist
independent e atunci cand nici o publicatie de muzica nu scrie despre
tine, nu te cheama nimeni sa canti nicaieri, nicio casa de discuri nu
te vrea si, mai ales, nu te difuzeaza nimeni pe Radio Guerrilla. Iar
tu, in timpul asta, incerci sa faci o melodie buna si constati cu
stupoare ca de patru luni muncesti zi de zi la asta si inca nu suna
pe cat de bine ai vrea. Si nici cu sexul nu stai grozav. Iar despre
relatia cu undergroundul si cu mainstreamul, numai eu știu ce e în
sufletul meu, încât nici nu-mi mai vine să zic nimic!
7. Evoluezi in
perimetrul de manifestare al cuiva care a decis sa ramana in
underground in opozitie cu mainstreamul sau al cuiva care considera
ca undergroundul e o perioada de tranzitie la mainstream si ca
incadrarile sunt fluide si nu te intereseaza decat sa te exprimi? De
ce?
Evoluez in
"perimetrul de manifestare" al cuiva caruia ii place foarte
mult sa faca melodii, sunete si texte, sa le inregistreze, sa le
modifice si sa le schimbe, sa le finalizeze si sa le puna pe internet
sau pe discuri. Dar, mai ales, sa faca acest lucru live, in fata unor
oameni care il vad si il asculta. Daca la final oamenii sunt
incantati (si au fost cateva momente in care a parut ca asa a fost),
atunci e perfect, se inchide cercul, actul are sens si relevanta
pentru cei din jur. A avea o formație
este, vezi rocambolesque.ro, turbionar, galactic, universal,
hiperbolic, acid orgasmic, fantastic, turbat, total şi superb. Dacă
te şi place lumea, eşti chiar foarte fericit în viaţă. Și până
la urmă, mai lasă-mă cu underground-ul și cu independența -
muzica bună se face cu bani mulți, cu producători, cu public in
delir, cu băutură, cu femei, cu droguri, cu lupte de câini, cu
excese, cu voodoo, cu reproșuri, cu manageri infractori dar
pricepuți. Uite la Robin and the Backstabbers!
8. Ai
avut tendința să exprimi o poziție socială prin muzica ta sau
doar una estetică și funcțională?
Da, recent am
cântat (urlat) live, într-o melodie a formației Plurabelle, un
refren care suna așa: "We wanna change the world", repetat
de vreo opt ori. E social? E suficient? Nu m-a crezut nimeni, normal.
Dar sper ca pe viitor sa am din ce in ce mai multe ocazii sa fiu
social, mai ales ca am cateva idei superbe in acest sens.
9. Cum te
situezi si cum iti faci cunoscuta pozitia fata de mainstreamul
muzical romanesc actual? Ai avut luari de pozitie, formale
(publicatii si site-uri de profil) sau informale (pagina proprie de
facebook, twitter, myspace sau comentarii online)? Situarea ta in
underground si perceptia ta ca artist independent este ea insasi o
astfel de pozitie?
"Mainstreamul
muzical romanesc actual" e un concept similar, pentru mine, cu
autostrazile din Romania. Hai mai intai sa avem autostrazi si
mainstream si apoi vorbim. Sunt social, nu?
10. Cum te
raportezi la popcultura contemporana romaneasca si de aiurea? Esti
critic, integrator, te infuenteaza, nu te intereseaza, aspiri sa
intri in ea etc.? Cum argumentezi?
Ma raportez
intr-un mod foarte personal. Mi-ar placea sa fac niste coveruri in
stil Ion Dolanescu sau Cristi Minculescu la piese respectabile de la
My Morning Jacket, Radiohead, Grimes sau chiar Seal. Nu glumesc,
habar nu aveti cat de monumental poate sa sune! Apropo de critic si
de integrator, o mamica ingrijorata mi-a spus ca fiul ei si colegii
lui asculta LaLa Band. Eu i-am spus ca vin The Ex in Control, ca
Sambata Sonora il aduce pe Jaap Block, ca ii poate vedea pe
Tuxedomoon. Nu ii mai descriu reactia. I-am spus atunci ca tocmai a
fost reeditat tot Beatles-ul pe vinyl, intr-o editie exceptionala.
S-a bucurat pentru mine.
In rest, totul e
superb, a face muzica e chiar foarte foarte frumos si va urez cele
bune si sa veniti sa ne vedeti live, sa va luam piuitul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Leave a comment