20120903

Rave America: Noua fata a rave-ului dincolo de ocean.

Cum a cucerit rave-ul America? Raspunsul lung il da Simon Reynolds, ca de obicei in stilul sau caracteristic ultradocumentat si polemic, aici: How rave music conquered America (via The Guardian). E un articol la care se poate rumega in deschiderea sesiunii de toamna-iarna a evenimentelor EDM bucurestene, care va fi inaugurata pe 7-8 septembrie la MNAC cu De.Kolectiv.

Raspunsul scurt este ca, in tara in care rockul si country-ul au fost intotdeauna la putere, banii au inceput sa curga si dinspre scena de electronica datorita unor organizatori care isi propun sa creeze pentru fani un spatiu de imersiune totala intr-un show multisenzorial multiorgasmatic, intr-un festival mass market.

Numele festivalului este Electric Daisy Carnival (EDC) si e ceea ce (poate) si-ar dori The Mission si Sunwaves, adica o chestie cam de 10 ori mai mare. Cu mentiunea ca prestatia unui headliner de la EDC e de 15 mil. dolari (Skrillex) sau 1 mil. dolari (Deadmau5). Rave-ul american s-a transformat dintr-o experienta intima DIY centrata pe muzica intr-un un show extravagant si bombastic care reuneste 300.000 de participanti, asa cum a fost la EDC Las Vegas in 2011( vezi clipurile de mai sus). Un show in care headlinerii apasa pe butonul de play si inghit energia participantilor pe paine, bonus vampiric la onorariul cu multe zerouri.



"We provide Wonderland. You don't need drugs," insists Rotella. He talks up the "experience" aspect of Electric Daisy Carnival, from its dazzling barrage of state-of-the-art lighting to its dance troupes whose costumes are pitched midway between harlequin and hooker. "It's about giving people that fantasy; that storybook experience. I want to create celebrations. EDC is like New Year's Eve; like Mardi Gras." Rotella says he has got no interest in becoming a concert promoter, putting on events where big name performers are the main draw. "You can see the big DJs in clubs any time. We're doing 'destination festivals'."  

Practic, s-a facut un rebranding de la rave - devenit cuvant tabu - la festival, si au fost scoase din ecuatie toate referintele la substante ilegale printr-un PR coerent. Asa ca festivalurile americane de acum arata ca un gigantic circ multimedia, cu costume de carnaval, proiectii pe instalatii in care imaginile se succed una dupa alta pre-programat si sincron cu beaturile. Electromecanica pura pentru tavalit simturile adolescentilor parca mai flamanzi ca niciodata dupa un gang bang multimedia tip hollywoodian. (Imi permit o digresiune si trag concluzia ca o generatie crescuta cu PSP, WiFi, cinema 3D, iPhone, iPad si augmented reality nu mai reactioneaza la stimulentele old skool, analogice si imperfecte. De unde si succesul lui Skrillex, cel mai punk producer al muzicii electronice).

Ma abtin sa fac comparatii cu festivalurile de la noi, cu proiectiile off beat, aparatele care nu pornesc, soundul se aude bine rar, prezenta scenica DIY etc. Fata americana a festivalurilor electronice nu putea fi decat larger than life. Despre partea europeana vorbim alta data.

Read the rest of the article here: How rave music conquered America.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Leave a comment