20100526
Whooaaa... daca Agent Smith ar fi ascultat muzica, sigur ar fi fost Freqax
Freqax - Music box (Preview)
Citez direct din Agent Smith (Matrix) ca sa se inteleaga de ce: I'd like to share a revelation that I've had during my time here. It came to me when I tried to classify your species and I realized that you're not actually mammals. Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment but you humans do not. You move to an area and you multiply and multiply until every natural resource is consumed and the only way you can survive is to spread to another area. There is another organism on this planet that follows the same pattern. Do you know what it is? A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet. You're a plague and we are the cure.
Am primit un friend request pe facebook de la baietii astia care se cheama Freqax si am ascultat. Mi-am adus instant aminte de creaturile alea metalice care taiau navele lui Morpheus, Trinity & Co. Mi-am adus aminte de Agent Smith si de ura lui digitala pentru tot ce e specie umana si miroase si transpira si se dezvolta ca un virus. Mi-am adus aminte de Simon Reynolds si de societatea lui neprietenoasa post-rave si post-ecstasy.
Am vazut cu ochii mintii ca daca ar exista niste fierastraie digitale in underground care sa muste ritmic si atonal din coloanele care sprijina valorile societatii asteia, atunci sigur Freqax, adica C9H13NO3 (asta e simbolul chimic pentru adrenalina) si WEIRDO, ar lucra la ele in schimburi de dimineata pana seara. Si am avut si o revelatie cum ca de fapt punk-ul si atitudinea asta anti-establishment din rap care pana la urma ajunge succes comercial sunt instrumente de dresat si de tinut in cusca niste tineri (tineri-tineri, sau batrani-tineri, sau tineri-batrani, whatever) care altfel ar cadea in extreme si mai grave (pentru sanatatea lor). Punk-ul, cu toata energia aia a lui haotica s-a mutat in studiouri si se desfasoara minutios pe trackurile din Digital Audio Workstation-urile cu care Freqax si altii ca ei programeaza sadic si masochistic beaturi care sa inghita energia, refuzul, angoasa si tot terorismul sonic ce bantuie prin underground, prin comunitatile de pe net, prin cluburi obscure, intrand pe frecventa paranoiei care ne inconjoara, pe care o evitam si care vibreaza in spatele fiecarei teorii conspirationiste, a fiecarui tur de scrutin nefrecventat decat de pensionari, in spatele fiecarei tepe de care mai auzim, nedreptati pe care o traim, neputinte pe care o inghitim in sec.
Acolo unde rap-ul a capitulat si a sfarsit in lamentari obosite despre romanisme sau americanisme presarate cu melodii catchy pentru mase, acolo unde punk-ul a esuat intr-o zdranganeala energica sa se proiecteze in viitor (vezi Sex Pistols; ca daca tot au murit ii putem vorbi de rau), acolo unde rockul filosofeaza retoric si abstract situat aproape complet in afara lumii digitalizate 2.0, uite ca vine drum and bass-ul, cu variantele lui hardcore darkstep si techstep, si preia fara multe cuvinte toata angoasa, violenta si anomia din lumea asta mica in care traim. Si niste baieti ca Freqax programeaza la sange cu furie si cu forta niste beaturi in care sa ne proiectam personalitatea aia pe care ne e teama sa o etalam. (Da, muzica pe care alegi sa o asculti face si chestia asta; nu sta marturie doar pentru valorile la care aderi, ci, daca sari gardul in tabara cealalta, domnule si doamna Hyde, exprima si valorile si partea aia din tine de care ti-e frica; nu o zice autorul, o zic niste sociologi respectabili).
Nu mai ajunge sa iei o chitara bass cu care sa nu ai prea multe taine sau sa te bati cu tipi din public, doar asa, ca e cool si neasteptat. Modelul Neo e mai frecventabil si mai cautat. Trebuie sa stii sa faci synhturile sa scrasneasca automatizat, sa asezi fiecare gand negativ intr-un beat pe un track si halucinatia lumii asteia in efectele de pe langa, sa programezi la sange toata paranoia si la sfarsit sa zambesti, cum zambeste Dexter cand iese din casa. (Apropo de Dexter, baieti, daca va insurati si va lasati burta, vorbesc cu urmasii vostrii sonici sa va castreze de grasime, cu propriile voastre beaturi firefight).
Altfel, Freqax au semnat pentru piesa The Ax cu o casa de discuri din afara, si nu de oriunde, ci dintr-o tara care stie ce e aia extrema: Africa de Sud. Mai au un ep semnat cu PRSPCT Recordings din Rotterdam pentru piesele World in a Box si The Witch. Sunt de 6 luni pe soundcloud. Sunt de ascultat. Ei si toti ceilalti teroristi sonici care vin din urma. Lumea nu e facuta din cluburi cool si post-cool, tentativele de reintroducere a dragalaseniei in lume sunt mici pastile de opium (pentru elite de data asta), progresul e vrajeala, advertisingul e spoiala si in general traim intr-un intuneric care e luminat aleator dupa cum se aprind beculetele de audienta din media. Inchei cu un citat din The Chronicles of Riddick, ca sa ne amintim ca muzica asta electronica a inceput ca o celebrare a viitorului tehnologic si a Singularitatii si a sfarsit in extrema post-apocaliptica: In normal times evil would be fought by good, but in these times, well, it should be fought by another kind of evil.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
salut, frumos postul dar din pacate nu e "Africa de Sud" e Olanda. :)
RăspundețiȘtergeresalut si numai bine.
Yap..asa e..cei de la Freqax sunt geniali...pup..si sper sa ne bucuram de muzica lor mult mult timp.
RăspundețiȘtergere@Adrian: thx. ma refeream la "the ax" si la algorythm recordings; informatia despre tara am luat-o de pe pagina algorythm de pe myspace. sper ca e corecta
RăspundețiȘtergere@ adrian: am adaugat si casa de discuri din Olanda, pentru ep/ul cu world in a box si the witch
RăspundețiȘtergere