20110307

karpovkasparov live: proto-electronikraut & alte paradigme



Dintre toate paradigmele de muzica electronica live, karpovkasparov au ales-o pe cea mai putin confortabila: cea in care unul din membrii trupei se joaca cu ritmurile pe un fel de drum machine mai performant, si in principiu functioneaza ceas, pentru ca masina e programata sa faca treaba, iar celalalt improvizeaza/interpreteaza/creeaza live melodii, acorduri, sectiuni ritmice  la un synth cu claviatura, si in principiu este mai vulnerabil la greseli. Totusi, karpovkasparov nu apar pe scena pentru a impresiona prin precizia sincronizarii si a  interpretarii. Nu o fac nici pentru a epata cu sunete procesate din nshpe surse, nici cu ritmuri programate minutios de la zero. Sau cu lanturi de efecte surprinzatoare si neaspteptate prin decontextualizare (cum fac de exemplu Electroguzzi, trupa care canta un fel de techno dub la instrumente clasice de rock: tobe, chitara solo, chitara bass si multe efecte).

What's the hype atunci? E simplu: karpovkasparov se intalnesc live in fata publicului pentru a experimenta combinatii de ritmuri, efecte, patchuri, arpegiatoare pre-existente. Exact asa cum o partida de sah intre doi maestri indexeaza toate partidele de sah de pana la ei, alegand deschideri, mutari, inchideri etc. (nu ma pricep prea bine la sah, dar cam asta e ideea), tot asa si karpovkasparov se folosesc cu sinceritate dezarmanta de preseturile pe care le ofera setupul existent (construit maniacal in jurul sculelor hardware Korg - poate fiindca incepe cu aceeasi litera ca si trupa?) si improvizeaza pornind de la ele. Sunt cam singurii care fac asta. Si e remarcabil, fiindca de obicei, trupele si artistii de electronica vin cu un set si cu un setup atent construit pentru a preintampina orice eroare. La karpovkasparov as zice ca demersul e invers: ei incearca sa previna orice perfectiune care sa fie prea inumana.

Ce iese din toate astea mi s-a (re)confirmat ascultand o parte din live-ul lor de 40' de la Atelierul de Productie, in cadrul festivalului ShortsUp (visuals by micro si corruptdream; pentru o cronica foto vezi la ei pe blog). Am simtit intre performeri aceeasi placere a unei intalniri care are un aer foarte homee, cu cei doi care stau pe scaune fata in fata si isi desfasoara jocul foarte cerebral (cum altfel, la asa nume?). Piesele lor par sa nu se grabeasca sau sa se termine si se situeaza cumva in afara mersului industriei, raportandu-se dupa alte reguli la istoria muzicii electronice. Asa cum s-a intamplat cu krautul anilor '60-'70, karpovkasparov vine cu o muzica care nu vrea sa fie nici anglo-saxona, nici rock, nici romaneasca, nici house, nici dubstep, nici techno si nimic din ce e consacrat ca gen comercial. Un fel de kraut proto-electronic care are momente foarte bune si foarte legate: cum e cel al piesei inregistrate mai sus care mi-a ramas in cap multa vreme. Se cheama "Byzantin",  e un kraut oriental cu broderii atent construite si care suna mai bine live decat in varianta de studio, care pare ceva mai neprelucrata decat cea de pe scena. De fapt, mi se pare ca cei doi reusesc si in piesele live si in cele de studio sa isi creeze un spatiu numai al lor, cu acea candoare plina de potentialitati si erori a inceputurilor repliate asupra lor.

(Apropo de raportare la muzica electronica recenta, piesa contine exact aceleasi acorduri pe care le foloseste Benga in piesa "Pleasure". Coincidenta sau nu, sunt niste acorduri perfecte pentru a fixa piesa ce altfel serpuieste pe game orientale de la inceput pana la sfarsit).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Leave a comment